השאיר פרטים ונחזור אליך בהדקם

Error: Contact form not found.

עבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן הן חריג באופן יחסי בנוף הפלילי. ראשית, בגלל אופי החשודים והנאשמים בעבירות אלה, הנחקרים או הנאשמים בעבירות אלה הם אנשים נורמטיביים על פי רוב, חלקם נושאים בתפקיד ציבורי, בעלי משפחות ונכסים, דמויות אשר לא פוסעות לעיתים תכופות באולמות הפליליים בבתי המשפט – שם רגילים יותר לעבריינים ואנשים קשי יום. לכן, עבירות אלה זכו לכינוי "צווארון לבן", בעוד העבירות הפליליות ה"רגילות" הן עבירות "צווארון כחול" (מעמד נמוך יותר).

 

מה הן עבירות צווארון לבן

הערך המוגן שנפגע מביצוע עבירות כאלה הוא ע"פ רוב אינטרס קנייני – כסף של אנשים אחרים, בין אם מדובר באדם בודד או מספר בני אדם, ובין אם מדובר בציבור כולו (בעבירות שמשפיעות של שער המניה של מניה בחברה ציבורית, למשל).

עבירות כלכליות הן כאלו שמאופיינות בנזק כלכלי והתעשרות שלא כדין של המבצע. עבירות אלה יכולות להיות עבירות שקשורות לנייירות ערך ולבורסה, עבירות מתחום המיסים – לפי חוק המע"מ ופקודת מס הכנסה, חוק איסור הלבנת הון או עבירות רכוש מתוחכמות אחרות.

עבירות אלה נחשבות במבט ראשון כפחות חמורות – אין אדם שנפגע מאלימות כלפיו ואין נזק משמעותי נראה לעין. למרות זאת, מדובר בעבירות שעלולות לגרום לנזק כלכלי של מיליונים לציבור כולו (ככל שמדובר למשל ב"הרצת מניות" או בעבירות אחרות שקשורות לחברות ציבוריות הנסחרות בבורסה, ולפיכך בתי המשפט מתייחסים אליהם בחומרה רבה.

בתיקי עבירות צווארון לבן  נפוצות בעיקר עבירות השוחד, מרמה והפרת אמונים. מהי עבירת מרמה והפרת אמונים?

 

מרמה והפרת אמונים – עבירת צווארון לבן נפוצה

עבירת "מרמה והפרת אמונים" נפוצה בשיח הציבורי בימים בהם מתנהל משפט נתניהו ("תיקי האלפים"). מהי אותה עבירה? יסודות העבירה מוגדרים בס' 284 לחוק העונשין, בזו הלשון:

  1. עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, אף אם לא היה במעשה משום עבירה אילו נעשה כנגד יחיד, דינו – מאסר שלוש שנים.

יסודות העבירה מעורפלים ולא ברורים, ולכן מדובר בעבירה שהיא "עבירת סל" – כלומר, עבירה שמציינת התנהגות אסורה באופן כללי, והתוכן נוצק אליה בהתאם ממקרה למקרה.

העבירה הפלילית של מרמה והפרת אמונים אשר כאמור מוגדרת בס' 284 לחוק העונשין, היא אחת העבירות הנפוצות בהן מואשמים בשנים האחרונות עובדי ציבור, ונתפסת כאחד מהאמצעים המשמעותיים ביותר למלחמה בשחיתות שלטונית. יחד עם זאת, בפסיקה נשמעה ביקורת על עמימות העבירה, אשר מהווה פגיעה בעקרון החוקיות. רבים טוענים כי מדובר בעבירת סל שיסודותיה אינם מוגדרים, והגבול בינה לבין התחום המשמעתי או האתי אינו ברור מספיק.

עמימות העבירה העלתה קושי וחוסר אחידות בנוגע לנטל שהוטל על התביעה לביסוס הטענות כתנאי להרשעה בעבירה זו. הביקורת נשמעה עוד לפני שהוגש כתב אישום ב"תיקי האלפים" של בנימין נתניהו, אלה מימים ימימה.

 

עבירת מרמה והפרת אמונים – המסגרת הנורמטיבית

מסקירת פסיקה רלוונטית עולה כי במקרים רבים בהם הועמדו לדין נבחרי ציבורי ועובדי ציבורי בכירים בעבירה של מרמה והפרת אמונים הסתיימו התיקים בזיכוי הנאשמים, תוך שהערכאות השיפוטיות מדגישות כי מידת הפגיעה באמון הציבור אינה מצדיקה את הפעלתו של המנגנון הפלילי.

ראו, למשל, ע"פ 4148/96 מדינת ישראל נ' יעקב גנות, נ(5) 367 (1996), אישר בית המשפט העליון בדעת רוב את זיכויו של מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, יעקב גנות, מעבירות של שוחד והפרת אמונים. בפסיקתו של השופט גולדברג, נאמר כי על אף :

"שגנות לא נהג כמתחייב מקצין משטרה בדרגתו ותפקידו", התנהגותו אינה מגיעה "למידה המצדיקה את הפעלתו של המנגנון הפלילי והכתמתו של גנות כעבריין פלילי".

בדיון נוסף שבס, דן בית המשפט העליון בתחימת גבולותיה של העבירה, בהסתמך על אופייה המיוחד כעבירת סל בעלת רקמה פתוחה שגבולותיה אינם ברורים. המגמה הייתה לקבוע מבחן ברור ומדויק ככל הניתן ליסודותיה.

סקירה משפטית של הספרות וההלכות מעלה כי העבירה נותרה עמומה מאוד והקביעה בעניינה נעשית בחוסר ודאות קשה, אשר בעיקר פגעה ביכולת להבהיר לנבחרי הציבור היכן בדיוק עובר הגבול בין התנהגות פלילית לחוקית.

ראו לעניין זה את דבריו של השופט מצא, במאמרה של דבורה חן "עבירת מרמה והפרת אמונים – מתי תתפוגג העמימות?", ספר אליהו מצא 597, בעמ' 602 (2015); ראו גם, כדוגמה לעמימות בעבירה: ע"פ 884/80 מדינת ישראל נ' יצחק גרוסמן, פ"ד לו(1) 405 (1981), שם נקבע ברוב שופטים בשלוש ערכאות שונות שדנו בפרשה, כי הנאשם לא עבר עבירה של הפרת אמונים, ולמרות זאת בדיון בבית המשפט העליון הוא הורשע. מקרה זה הוא בגדר דוגמה קלאסית לסימני השאלה הכבדים הקיימים במקרים אלו בדבר תחולתו של עיקרון החוקיות.

אין ספק כי קיים חוסר בהירות בהגדרת העבירה, שיש בה בכדי לפגוע בוודאות הנדרשת בכל הקשור להתנהלות ואמות המידה הנכונות בהערכת ההתנהגות של עובדי הציבור. קיים קושי של ממש לדעת מראש אם בכל מקרה ומקרה קיימת פגיעה מהותית בערכים המוגנים, שהם אמון הציבור, טוהר המידות והאינטרס הציבורי.

דברים אלו נכונים וחשובים, בעיקר כשמדובר בהפעלה פוטנציאלית של סנקציה פלילית פוגענית. למעשה, עצם קיומה של עבירת סל מביאה לפגיעה באחד מעקרונות היסוד של המשפט הפלילי – עקרון החוקיות.

 

עקרון החוקיות

עיקרון החוקיות מגלם את אחד מעקרונות היסוד הבסיסיים בתפיסה המשפטית המקובלת, לפיו כדי להרשיע ולהעניש אדם בגין ביצוע עבירה יש לפרסמה קודם לכן. הפרסום צריך לקיים את דרישת הנורמטיביות והכלליות ולהכיל את כל המידע הרלוונטי הדרוש ליצירת משמעות ותחולה ברורה.

עיקרון זה הוא יישום העקרון הבסיסי במשפט פלילי, לפיו "אין עונשין אלא אם כן מזהירין".

עיקרון זה בא לידי ביטוי בסעיף 1 לחוק העונשין, ובהוראות סעיף 34כא לחוק  העונשין, הדורשים שעבירות פליליות יהיו ברורות וידועות מראש. העמימות המאפיינת את העבירה של מרמה והפרת אמונים נוגדת את עיקרון החוקיות. עיקרון זה מורכב משני היבטים:

היבט הידיעה

מטרת המשפט הפלילי היא לכוון את התנהגותם של האזרחים כדי שתהיה חוקית, וליידע אותם מהי התנהגות לא חוקית כדי שיוכלו להימנע ממנה. לעניין זה, עצם קיומה של עבירת מרמה והפרת אמונים עבירת "סל" עומד בסתירה בוטה לעיקרון החוקיות, המחייב שהעבירה הפלילית תוגדר בחוק באופן ברור, שיאפשר ליתן אזהרה הוגנת והכוונה הולמת. במצב שבו לא ניתן להעריך מראש מה אסור ומה מותר, מתקיימת פגיעה בהיבט המהותי של עקרון החוקיות.

היבט השרירות

עיקרון החוקיות מבקש למנוע שרירות, במובן שחירותו של כל אזרח תהא שוויונית ולא נתונה לשיקול הדעת המשתנה בין אוכפי החוק השונים.

תוצאת הפער בעיקרון החוקיות היא משולשת:

  • א. פגיעה בהכוונת ההתנהגות – לרבות של עובדי ציבור, אשר רוצים לפעול כדין ואינם יכולים לדעת מראש מה נחשב פלילי ומה חוקי, מה שיכול להביא לידי הרתעת יתר.
  • ב. פגיעה בהרתעה של עובדי ציבור מושחתים – לאור אי-הוודאות המשפטית ניתן במקרים רבים למצוא עורכי דין שיתנו חוות דעת "מכשירות", וכך יש לעובד הציבור תקווה סבירה להימלט מן הדין.
  • ג. בלבול וקושי בקרב רשויות האכיפה, שמתקשות להחליט על הגשת כתבי אישום.

השימוש במשפט הפלילי יהיה מוצדק אם הוא מיועד למנוע נזק לפרט או נזק לעצם קיומה של המסגרת המדינתית או לפעילות התקינה של מוסדותיה. אין זה מתפקידו של המשפט הפלילי לאכוף את המוסר המקובל אם כי תפקידו של המשפט הפלילי בהקשר הזה הוא להבטיח את תקינות פעילותם של המוסדות המרכזיים.

בספרות המשפטית אף צוין, כי הגשמה מלאה של הערכים המוגנים באמצעות המשפט הפלילי מביאה להרחבה גדולה מדי של התחום הפלילי ועלולה לפגוע בעיקרון החוקיות ובעיקרון האשמה העומדים ביסוד המשפט הפלילי.

 

יתרונות למשרד עו"ד בר עוז בעבירות צווארון לבן

עו"ד פלילי איתי בר עוז הוא בעל תואר במנהל עסקים, ידע כלכלי ונסיון גם בעבירות צווארון לבן – תיקים כלכליים שעניינם עבירות כלכליות (עבירות לפי חוק מס הכנסה, עבירות לפי פקודת המע"מ, הסדרים מול רשויות המס) כמו גם עבירות כלכליות במרחב הסייבר, וכן בייצוג בתיקי עבירות צווארון לבן,

עו"ד בר עוז ייצג בתיק שנחקר ע"י היאחב"ל ומצ"ח ביחד, בפרשה חמורה של שוחד והפרת אמונים ביחסים שבין קבלנים וקצינים ונגדי לוגיסטיקה מצה"ל. לאחר העברת התיק לפרקליטות, נסגר התיק לאחר שימוע מוצלח מול המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, בדרך של הסדר מותנה במסגרתו לקח החשוד אחריות על המעשה הפלילי, שילם קנס של 15,000 ש"ח ובכפוף לכך התיק נסגר.

לעיון בהחלטה –סגירת תיק בהסדר מותנה – מרמה והפרת אמונים

 

עו"ד בר עוז ייצג בתחילת דרכו בביהמ"ש המחוזי בת"א בתיק שנחקר ע"י הרשות לניירות ערך והוגש ע"י פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) בפרשה שנודעה כ"פרשת אורליין". מדובר באירוע בו חברו מספר גורמים כדי לעשות שימוש ב"שלד בורסאי" של חברה ציבורית, כדי להפיק רווח עצום ממניות של חברה שלא באמת היתה קיימת. במסגרת פרשה זו הואשמו הבעלים של החברה ודירקטורים נוספים, בכך שזייפו ניירות ערך בסך של כ-10 מיליון ש"ח.

לעיון בכתבה על פרשת אורליין – לחץ כאן

 

ניתן לפנות לקבלת ייעוץ ראשוני בעבירות כלכליות ועבירות צווארון לבן בטופס "צור קשר" או בטלפון 052-8360710. לעיון בדרכים לסיים תיק שעניינו עבירות צווארון לבן או עבירות אחרות ללא הרשעה פלילית, גם אם קיימת תשתית ראייתית להוכחת האשמה, לחץ כאן.

 

שתף עם חברים

השאירו פרטים ליצירת קשר
ותיאום פגישת ייעוץ משפטי.
ניתן ליצור קשר ישירות עם
עו"ד איתי בר עוז
בטלפון 052-8360710.



    איך לבחור עורך דין פלילי?

    כל מי שמסתבך בפלילים רוצה שייצג אותו עורך דין פלילי מעולה, בעל יכולות, אשר ישיג עבורו את התוצאה הטובה ביותר בהליך הפלילי אליו נקלע - זיכוי מוחלט מאשמה, או מזעור נזקים בדרך של ענישה מקלה. השאלה כיצד לבחור עורך דין פלילי מצליח היא שאלה מורכבת. עיון באתרים שבאינטרנט עלול להטעות ולבלבל, כי כל עו"ד פלילי בעיני עצמו הוא מוצלח, מעולה או סתם תותח. חשוב מאוד לבדוק את הנסיון של עורך הדין המיועד - מה הותק שלו, בכמה תיקים הופיע, באיזה סוגי תיקים ייצג, והאם הצליח להשיג תוצאות יפות או שאין ממש מאחורי הפרסום העצמי. עו"ד פלילי מוצלח באמת צריך לא להעיד על עצמו שהוא כזה - בדרך כלל זו אינדיקציה למצב הפוך. רצוי להתרשם מתוצאות מוכחות, לבחון חוות דעת וביקורות על המשרד, ובהמשך להתרשם באופן בלתי אמצעי מעורך הדין בדרך של פגישה במשרד. עורך דין פלילי מייצג את הלקוח ונכנס בנעליו באולם בית המשפט - כלומר, הוא הלקוח, רק רהוט יותר, בעל השכלה משפטית, ובעל רשיון להופיע בבתי משפט. לכן, חשוב לבחור עורך דין אשר ניתן לסמוך עליו כי יציג את הטיעונים באופן משכנע ומקצועי בעל פה בבית המשפט, ובאופן סדור ומדויק בכתב. עורך דין פלילי צריך להציג אסטרטגיה כוללת להתמודדות עם התיק הפלילי (מה רוצים להשיג) וטקטיקה פרקטית לקידומה (איך נשיג את המטרות). ישנם עורכי דין פליליים מתאימים יותר לניהול מלחמה חסרת פשרות עד הזיכוי בדרך של כפירה באשמה, ניהול הליך הוכחות וחקירת עדים, וכאלה המתאימים יותר לניהול משא ומתן מול רשויות התביעה - תלוי במידה רבה באופי ורצון הלקוח. ישנם עורכי דין הנוקטים בטקטיקה של התנהגות כוחנית, וכאלה המתנהלים באופן רך מדי מול רשויות האכיפה. יש לבחור עורך דין פלילי אשר ידע לנהוג בדרך מותאמת בהתאם למה שנכון ללקוח ולתיק עצמו. הבחירה בעורך דין היא קריטית, וחשוב שתהיה חדה ומדוייקת - כמו עורך הדין הפלילי בו אתה מעוניין.

    כל מה שרצית לדעת בפלילים ולא העזת לשאול

    זומנתי לחקירה במשטרה, אבל אני חף מפשע. אם אבקש להתייעץ עם עורך דין פלילי החוקר יחשוב שאני אשם?

    לא. דווקא מי שחף מפשע מוכרח לפנות בהקדם לעורך דין פלילי מיומן, על מנת להציג את הגרסה במלואה ולתמוך אותה בראיות. במקרים רבים אנשים שלא ביצעו כל עבירה מגיעים בבטחון מופרז לתחנת המשטרה ומגלים כעבור זמן מה שהוגש נגדם כתב אישום, וכעת המאבק לטיהור השם הופך למסובך ויקר יותר. חוקרי משטרה יודעים זאת, והתייעצות עם עורך דין פלילי לא גורמת למחשבה אצל החוקר כי הנחקר "אשם".

    נחקרתי באזהרה במשטרה. מה המשמעות של זה? האם זה יכול להפריע לי בעתיד?

    לאחר חקירה באזהרה בתחנת המשטרה נפתח תיק פלילי, אשר מופיע בגליון המרשם הפלילי של הנחקר, והדבר עלול פעמים רבות לשמש כחסם במקומות עבודה או קבלת אשרות שהייה בחו"ל. במצב כזה, רצוי שלא להיות פאסיבי ולקוות שהתיק ייסגר - אלא לפנות לעורך דין פלילי, אשר יהיה בקשר עם הגורמים האמונים על החקירה ויודע לדבר ב"שפתם", יגיש בקשה מנומקת לסגירת התיק ויידע בכל רגע נתון מה מצב התיק והיכן הוא נמצא. פעולה זו יכולה במקרים רבים להביא לסגירת התיק לפני הגשת כתב אישום ולזרז תהליכים.

    מי היה היהלום המשוגע?

    סיד בארט

    האם מותר לעשן קנאביס?

    ביום 1.4.22 עבר תיקון לפקודת הסמים המסוכנים, לפיו החזקה ושימוש בקנאביס לצריכה עצמית איננה עבירה פלילית אלא עבירה מנהלית שדינה קנס. החזקה הקבועה בחוק לעניין שימוש עצמי/ שלא לשימוש עצמי לגבי קנאביס היא 15 גרם. לכן, עדיין "אסור" לעשן קנאביס, אך בנסיבות בהן מדובר במרחב שאינו ציבורי ובהחזקה של עד 15 גרם - מדובר בעבירה מנהלית שדינה קנס (למעט מקרים חריגים בהן תובע מחליט בכל זאת להגיש כתב אישום, בהתאם לאמור בחוק העבירות המנהליות).

    מה ההבדל בין גזר דין והכרעת דין?

    במשפט הפלילי ישנם שני שלבים - הראשון הוא שלב בירור האשמה, אשר מתקיים ככל שהנאשם כופר במיוחס לו וטוען לחפותו, ובמהלכו נשמעים עדים - עדי תביעה ועדי הגנה. בסוף שלב זה קובע השופט ששומע את התיק אם הנאשם אשם או זכאי, במסגרת הכרעת הדין. ככל שהנאשם זכאי - הסתיים ההליך הפלילי. ככל שהנאשם נמצא אשם, עוברים לשלב השני, במסגרתו טוענים הצדדים לעונש והשופט מחליט מהו העונש שיוטל הנאשם, במסרת גזר הדין. הכרעת הדין קובעת אם יש אשמה או חפות, ובגזר הדין נקבע העונש.